fbpx Skip to content
TASUTA TRANSPORT PAKIAUTOMAATI ALATES 50€ OSTUST!
Menu
0
Ostukorv on tühi. Ava Pood
Menu

10 lõbusat mängu, mis toetavad lapse kognitiivset arengut

Mäng ei ole lihtsalt ajaviide – see on üks tähtsamaid viise, kuidas laps õpib maailma tundma. Erinevad mängud aitavad arendada mälu, probleemilahendusoskust, keelelist arengut ja isegi sotsiaalseid oskusi. Selles artiklis vaatleme kümmet mängulist tegevust, mis toetavad lapse kognitiivset arengut.

1. Pusled – probleemilahenduse meistrid

Puslede kokkupanek nõuab loogilist mõtlemist, kannatlikkust ja visuaalset taju. Laps õpib mõistma, kuidas erinevad osad tervikuks kokku sobituvad, ning arendab peenmotoorikat. Uuringud näitavad, et pusledega mängimine võib parandada ruumilist mõtlemist ja probleemilahendusoskusi..

Soovitused: alustage lihtsamate, suurte tükkidega pusledest ja suurendage keerukust vastavalt lapse arengule.

Little Dutch puidust pusle heliga “Forest Friends”

2. Motoorika mänguasjad – liikumine ja koordinatsioon

Motoorikamänguasjad, nagu klotsid, nöörimängud ja lükatavad-tõmmatavad mänguasjad, aitavad arendada lapse koordinatsiooni ja käe-silma koostööd. Uuringud on näidanud, et varajane motoorsete oskuste arendamine on seotud hilisema kognitiivse ja keelelise arenguga.

Soovitused: pakkuda erinevaid motoorikamänge, näiteks torni ladumist klotsidest või kujundite sorteerimist õigesse avasse.

Jollein puidust ladumistorn – Jungle Jambo

3. Helimänguasjad – kuulmine ja põhjus-tagajärg seosed

Kõrinad, ksülofonid ja muud helimänguasjad aitavad lapsel mõista põhjus-tagajärg seoseid – laps lööb ksülofoni ja kuuleb heli. Muusika mängib olulist rolli ka keelelises arengus, kuna aitab lastel ära tunda mustreid ja rütme, mis on seotud kõne arenguga.

Soovitused: mängige koos lapsega, kasutades erinevaid helisid ja rütme, et stimuleerida tema kuulmismeelt.

4. Vannimänguasjad – teaduse avastamine vees

Vannimänguasjad ei ole ainult lõbu pärast – need õpetavad ka füüsikalisi nähtusi, nagu ujuvus, tihedus ja veesurve. Lapsed katsetavad veega, arendades oma teaduslikku mõtlemist ja probleemilahendusoskust.

Soovitused: pakkuda vannimänguasju, mis vajavad erinevaid tegevusi (valamine, pritsimine, ujutamine), et stimuleerida lapse avastusindu.

Little Dutch pallirada vannituppa “Blue”

5. Närimislelud – sensoorsed kogemused suuga

Närimislelud pole kasulikud ainult hammaste tuleku ajal, vaid need aitavad kaasa ka suu motoorika arengule ja sensoorsete kogemuste rikastamisele. Suu on beebidele üks tähtsamaid meeli maailma avastamiseks ning erinevate tekstuuride tunnetamine stimuleerib aju sensoorset keskust.

Soovitused: valige erineva tekstuuriga närimislelusid, et pakkuda lapsele mitmekesist tunnetust.

6. Õppemängud numbrite ja tähtedega – varajane lugemine ja arvutamine

Varajane kokkupuude tähtede ja numbritega toetab hilisemat lugemisoskust ja matemaatilist mõtlemist. Uuringud näitavad, et varajane keeleline stimulatsioon võib mõjutada lapse akadeemilist edukust tulevikus.

Soovitused: kasutage magnettähti, numbriklotse ja lugemismänge, et muuta õppimine mänguliseks ja loovaks.

7. Kunstivahendid – loovus valla!

Joonistamine ja voolimine ei ole ainult lõbusad tegevused – need aitavad arendada lapse peenmotoorikat, kujutlusvõimet ja eneseväljendusoskust. Kunstilisel tegevusel on tõestatud positiivne mõju lapse loovusele ja probleemilahendusoskusele.

Soovitused: pakkuda lapsele erinevaid kunstitarbeid, nagu värvipliiatsid, guaššid ja plastiliin.

Little Dutch kunstikomplekt karbis XL “Forest Friends”

8. Ehitusmängud – loogika ja ruumiline mõtlemine

Ehitusmängud, nagu puidust klotside ladumine, tasakaaluklotsidega mängimine, LEGO ja magnetilised ehituskomplektid, arendavad lapse ruumilist mõtlemist, probleemilahendusoskusi ja loovust. Uuringud on näidanud, et ehitusmängud aitavad parandada matemaatilisi ja insenerialaseid oskusi, kuna need õpetavad lapsi mõistma struktuure, tasakaalu ja geomeetriat.

Ehitusmängud soodustavad ka koostööd ja sotsiaalseid oskusi, eriti kui laps mängib koos sõprade või vanematega. Lisaks toetavad need peenmotoorika arengut, sest klotside kokku sobitamine ja tasakaalu leidmine nõuab täpset käelist koordinatsiooni.

Soovitused: Alustage suuremate ja lihtsamate ehitusklotsidega ning suurendage keerukust vastavalt lapse oskustele. Julgustage last katsetama erinevaid struktuure ja kujundeid.

Puidust ehitusklotsid “Dino”

9. Rollimängud – kujutlusvõime ja sotsiaalsed oskused

Lapsed õpivad maailma matkides täiskasvanuid – mänguköögid, arsti mängukomplektid ja nukud aitavad neil õppida sotsiaalseid reegleid ja empaatiat. Rollimängude kaudu paraneb ka lapse keeleline areng, sest ta õpib uusi sõnu ja väljendeid.

Soovitused: julgustage last mängima rollimänge, kaasates ka vanemaid ja sõpru.

10. Pehmed mänguasjad – turvatunne ja emotsioonide areng

Kaisuloomad ja pehmed mänguasjad loovad lapsele turvalise keskkonna, kus ta saab õppida emotsioonide reguleerimist. Uuringud näitavad, et turvalised kiindumussuhted ja lohutavad esemed aitavad kaasa lapse emotsionaalsele stabiilsusele ja stressitaluvusele.

Soovitused: lubage lapsel oma lemmikkaisulooma kaasas kanda ja kasutada seda lohutuseks, kui ta tunneb end ebakindlalt.

Kokkuvõte

Mäng on lapse arengu kõige loomulikum osa – seega tasub seda maksimaalselt ära kasutada! Kognitiivse arengu toetamine läbi mängu muudab õppimise lõbusaks ja loomulikuks. Kõik need mängud ja lelud leiate sulin.ee e-poest. Head mängimist ja avastamist! 🎉


Viited:

  • Adolph, K. E., & Hoch, J. E. (2019). Motor development: Embodied, embedded, enculturated, and enabling. Annual Review of Psychology, 70, 141-164.
  • Ainsworth, M. D. S. (1979). Infant–mother attachment. American Psychologist, 34(10), 932.
  • Bergen, D. (2002). The role of pretend play in children’s cognitive development. Early Childhood Research & Practice, 4(1).
  • Fernald, A., Marchman, V. A., & Weisleder, A. (2013). SES differences in language processing skill and vocabulary. Developmental Science, 16(2), 234-248.
  • Habibi, A., Damasio, A., Ilari, B., Elliott Sachs, M., & Damasio, H. (2016). Music training and child development. Cognitive Development, 39, 1-14.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga